Door: Kees van Aert

Vertellen in een zakelijke context vraagt om zorgvuldigheid en planning. Omdat er maar een ding tegelijk verteld kan worden moet van tevoren zorgvuldig gekozen worden wat de verhaallijn zal worden. Bepaald moet worden welk probleem wordt opgeworpen en welke oplossing in de vertelling zichtbaar wordt.
Maar wie laat je eigenlijk aan het woord komen? Begin je over je eigen persoon als deskundige? Of ga je in op de voordelen van een bepaald product? Of misschien ga je wel uit van de reputatie van de organisatie waarvoor je werkt? Hoe dan ook verhalen zijn het cement tussen een organisatie haar producten haar medewerkers en niet te vergeten de markt. Deze verhalen te kennen en te kunnen vertellen wordt daarmee een voorwaarde voor zakelijk succes.

Richten we ons op de verhalen van een organisatie en haar producten zoals die door de markt gekend worden of zouden moeten worden dan doen we aan identity building. We begeven ons daarmee dan op het gebied van bedrijfsidentiteit en imago.
In een training kunnen persoonlijke overdrachtsvaardigheden zoals adviseren overtuigen of verkopen worden bestudeerd en geoefend. Zakelijke verhalen zijn dan bedoeld als verrijking van het arsenaal van beinvloedingstechnieken van individuele personen.
Binnen een individuele coaching daarentegen gaat het over het verhaal van de betrokken persoon zelf. Dan bedoelen we het levensverhaal de motivatie carriere perspectieven persoonlijke mislukkingen en successen die bepalend zijn voor de betrokkenheid van die persoon bij diens organisatie.

De zakelijke verteller probeert met zijn verhaal de juiste match tussen persoon organisatie en product te vinden. In dit proces zijn de traditionele verteltechnieken uitstekend te gebruiken.
Steeds moet er in innerlijke beelden en aan zintuiglijke waarneming gedacht kunnen worden; steeds worden er associaties gemaakt; steeds ook is er inleving in diverse rollen waaronder die van de ontvanger van de zakelijke boodschap.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.