Door: Kees van Aert

Elke weekend opnieuw probeer ik mij weer door de berg magazines en bijlagen die in de afgelopen week op mijn deurmat zijn beland heen te lezen. Als zelfstandig consultant en trainer wil ik toch enigszins op de hoogte zijn van het wel en wee in bedrijvig Nederland. Of eigenlijk in de bedrijvige wereld. Natuurlijk komt aan dit gelees nooit een einde. Met boeken is het nog erger. Via de site van managementboek bestel ik wel eens wat. Zodra ik mijn aanwinst dan weer uit heb zijn er weer “tig” nieuwe titels met wijsheid verschenen. Frustrerend!

FEM Business is een blad dat elk weekend ook weer op mijn stapeltje ligt. In ieder geval even bladeren. Artikelen over klanten of bekenden worden uitgebreider gelezen. In het 14 januari nummer stond een prikkelend stukje van Paul Frentrop waarin hij zegt: “Als werknemer is een enthousiaste directeur wel zo ongeveer het ergste wat je kan overkomen. Een directeur moet eerst denken dan pas doen. Dat doet een enthousiasteling net omgekeerd.” Zo die zit. Vrij vertaald moeten managers weten waarover ze praten en kundig en effectief de juiste beslissingen kunnen nemen. De rest is vooral bijzaak. Mee eens Paul mee eens!

Maar Paul hoe doen echte managers dat dan beslissingen nemen? Het antwoord op deze vraag sprong me in grote letters tegemoet van de voorpagina van het januari-nummer van de Harvard Business Review: Better Faster and Smarter Decision Making. Ik kon mijn geluk niet op: een hele special over dit voor managers cruciale onderwerp.De diverse artikelen hadden indrukwekkende titels als: “How Clear Decision Roles Enhance Organizational Performance” of “The Hidden Traps in Decision making”.Voor mij als consultant allemaal “savvy stuff om mijn vingers bij af te likken”. Gretig zette ik mij aan het lezen de lappen tekst vlogen voorbij. En toen…

… toen viel mijn oog plotseling op de kopregel van een kleine paragraaf ergens rechts onderaan. In een wat kleiner lettertype en in een andere kleur stond: Stories are more persuasive anyway.It’s hard to remain devoted to the task of building bulletproof evidence-based cases for action when it’s clear that good storytelling often carries the day. And indeed we reject the notion that only quantitative data should qualify as evidence.As Einstein put it: “Not everything that can be counted counts and not everything that counts can be counted”.When used correctly stories and cases are powerful tools for building management knowledge.
Mooi gezegd Albert, mooi gezegd!

Management verhalen dienen vanzelfsprekend met betrokkenheid en enthousiasme verteld te worden. Maar evenzeer moeten de gebruikte beelden en metaforen aansluiten bij de feiten van de onderliggende business case. Een goede directeur denkt eerst na over een passend verhaal en vertelt het vervolgens overtuigend en enthousiast. Combining the best of both worlds!
Het kan Paul, het kan!

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.