Door: Kees van Aert

Het niet of onvoldoende op waarde schatten van jouw product of dienstverlening was een terugkerend thema in de vele Commercial Skills trainingen die ik voor Philips heb gegeven. De deelnemers waren praktisch zonder uitzondering allemaal hoogopgeleide techneuten met een haast aangeboren aversie tegen commercie en onderhandelen. Om de discussie aan te zetten gebruikte ik soms het volgende verhaal.

In ancient times there was a thief who stole a truly magnificent robe. The robe was made of the finest silk including buttons of silver and gold. Happily the thief returned to his friends, after having sold the robe to a merchant in the marketplace. His closest friend asked him how much he had sold that robe for.

“A hundred pieces of silver”, the thief answered proudly.

“You really mean to tell me that you only got a hundred pieces of silver for that magnificent robe?”

asked his friend in total disbelief. After a painful silence the thief asked utterly confused: “Is there any number higher than a hundred?”

Deze dief was vanwege domheid dus ook nog eens een dief van zijn eigen portemonnee. De associatie met een dief vonden sommige deelnemers vreemd of ronduit ongepast. Maar als dan in de discussie “domheid” door onhandigheid, en “zijn eigen portemonnee” door het budget vastgesteld door je baas,  werden vervangen, was de meeste weerstand gebroken.

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.