Door: Kees van Aert

Voor Philips heb ik ettelijke tientallen trainingen Commercial Skills verzorgd op diverse plaatsen in Europa. De meesten vonden plaats in het Evoluon of in het Academisch Genootschap, beiden in Eindhoven. Aan een dergelijke training ging altijd eerst een intake met alle deelnemers vooraf. Een gesprek van een uur ergens in een gereserveerde spreekkamer op het Strijp complex. Via HRM kreeg ik een lijst met de deelnemers die ik kon verwachten en rond 12 uur werd keurig een lunchpakket gebracht.

Het doel van een dergelijke intake was tweeledig. De verwachtingen van de deelnemers m.b.t. het programma inventariseren en eventueel bijstellen, maar ook een persoonlijke kennismaking tussen  deelnemer en trainer. Aan de hand van een aantal vragen, maar verder op ontspannen wijze, verzamelde ik informatie die ik on the spot tot een intakeverslag verwerkte. Op het einde zei ik dan meestal “Ik heb je nu zo veel vragen gesteld, ik kan me voorstellen dat jij ook wat vragen voor mij hebt.” Bijna alle deelnemers wilden dan nog wel iets weten over een onderdeel van het programma, over de locatie of over de timing.

Zo niet Ton. Een gebrilde, wat zuinig kijkende techneut die al een aantal jaren voor een van de Philips laboratoria werkte. “Wie ben jij?”, “Welke ervaring heb je?” en “In hoeverre zijn dit zaken die je echt kunt leren?” waren de pinnige vragen die hij in korte tijd op me afvuurde. Hier zat duidelijk een kritische ingenieur die niet zondermeer overtuigd was. Of mijn antwoorden hem konden overtuigen betwijfel ik.

Een paar maanden later was ik weer voor een nieuwe ronde intakegesprekken in Eindhoven. Ik had zojuist bij de portier aan de hoofdingang mijn badge voor die dag opgehaald, mijn auto geparkeerd en maakte aanstalten om de entreehal binnen te gaan. “He, dag Kees” klonk het. Ik keek op en zag Ton door de draaideur naar buiten stappen. “Het werkt echt, ik heb de kosten van de cursus al terugverdiend!” voegde hij me toe.  Ik glimlachte en stak mijn duim naar hem op. In de lift naar boven genoot ik van een ultiem moment van voldoening.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.